Blijf nieuwsgierig!
Deze krachtige aansporing werd gedaan door mijn boeddhistische leraar (*) tijdens het drie jaar durend onderricht dat ik van hem heb mogen ontvangen.
De context waarin hij deze uitspraak herhaaldelijk deed, was die van het innerlijk onderzoek naar de oprechtheid en waarheid van de motieven voor mijn handelen. Maar deze aansporing is natuurlijk ook heel goed en met vrucht toe te passen op wat ons uit de buitenwereld tegemoet komt, zo heb ik inmiddels kunnen ervaren.
Overigens vormt deze aansporing eigenlijk de moderne versie van wat dé filosoof van De Verlichting, Emmanuel Kant (1724-1804,) al in het latijn had gezegd: sapere aude, oftewel: durf te denken. Het motto van de Verlichting. En denken was voor Kant het kritisch bevragen van wat zich aan jou voordoet.
Positieve uitzonderingen
Situaties, beweringen en gedragingen die zeker in aanmerking komen om nieuwgierig op door te vragen, zijn die van politici. Het gaat in deze context immers om het uitoefenen van door burgers overgedragen macht aan een zeer beperkt aantal personen. En als er iets is dat de geschiedenis ons leert, dan is dat, dat macht verslavend werkt op machthebbers, dat zij eerder hun macht willen vergroten dan verkleinen.
Natuurlijk zijn er op dit beeld – gelukkig – enkele uitzonderingen. Ik noem Nelson Mandela, de eerste zwarte president van Zuid-Afrika en Dag Hammarskjöld, secretaris-generaal van de VN van april 1953 tot september 1961. Mandela was innerlijk gelouterd door de jarenlange gevangenschap op Robbeneiland. Van Hammarskjöld is achteraf bekend geworden dat hij als grondslag voor zijn openbare optreden als VN-baas een innerlijk spiritueel leven verzorgde, blijkend uit zijn aantekeningen die later als boek onder de titel Merkstenen zijn uitgegeven.
Durf te denken!
De afgelopen drie jaar heeft mij laten zien hoe weinig er over is van dit ideaal van durven denken, van nieuwsgierig blijven, van onderzoekend in het leven staan.
Wat wij geacht worden te denken, wordt ons verteld door de regering en een groot deel van onze volksvertegenwoordiging via de gezagsgetrouwe mainstream media. Op het kritisch bevragen van het geldende narratief konden zij – helaas – niet worden betrapt.
In navolging van en geïnspireerd door Abraham Kuyper (zoals onlangs geciteerd door premier Rutte) wil ik blijven ijveren voor nieuwsgierigheid, voor zelf denken. Kortom voor het weer gepassioneerd centraal stellen van waarheidsvinding door een onderzoekende levenshouding.
Dit is wat Abraham Kuyper zei: “Bij elke welgelukte aanslag op de vrijheid kan dus de Staat nooit dan medeplichtige zijn, hoofdschuldige blijft de plichtvergeten burger zelf die in zonde en zingenot zijn zedelijke spierkracht verslappend, de kracht tot eigen initiatief verloor.”
Actie in Den Haag
Met dit ideaal voor ogen was ik donderdagmiddag 5 januari 2023 weer aanwezig bij de gebouwen van de Tweede Kamer in Den Haag en wel voor de 31ste keer. Dit om mijn grote zorg te uiten over de toestand, waarin Nederland en haar burgers zijn gebracht door het door leugens geschraagde wanbeleid van deze regering én een groot deel van de volks-vertegenwoordigers.
Ik wens jou een nieuwsgierig 2023!
(*) Deze tekst is ook een eerbetoon aan deze leraar, Chris Kersten, oprichter van Centrum voor Zijnsoriëntatie in Zeist die op 12 november 2022 overleed.
“De waarheid zal u vrij maken” (Johannes 8:32)
Foto: terimakasih0
Gerelateerd
‘Kan en wil ik hiervoor verantwoordelijkheid dragen?’
Voor mij geldt niet: ‘Het zal mijn tijd wel duren!’
ANGST: bron van laffe volgzaamheid èn van moed
‘Alleen vanuit innerlijke vrijheid is het mogelijk om garant te staan voor de uiterlijke vrijheid’
Wil je een seintje per e-mail ontvangen bij iedere nieuwe posting op TransitieWeb?
Klik dan hier.
Wil je jouw reactie plaatsen bij dit artikel?
Ga dan met je cursor helemaal naar de bodem van deze pagina. Daar vind je een invulscherm. Je kunt daar je reactie intypen of inplakken. Het kan soms geruime tijd duren voordat je reactie zichtbaar is.
Als je reageert kun je ook instellen dat je een seintje krijgt bij nieuwe reacties en/of bij nieuwe berichten.
Nieuwsbrief TransitieWebSchrijf je hier in voor de Nieuwsbrief van TransitieWeb (drie of vier edities per jaar). De nieuwsbrief is een ‘hotline’ met de lezers en is van grote waarde nu er steeds meer censuur komt op het internet. Nieuwe sociale media netwerkenTransitieWeb ondersteunt de opbouw van decentrale sociale netwerken. We nemen daar zelf actief in deel met micro postings op de server @mastodon.social. Ons adres hier is @transitieweb@mastodon.social. Om deze postings te kunnen zien heb je een account nodig. Meer uitleg over decentrale sociale media vind je hier. |
wat wij geacht worden te denken wordt ons aangeleerd op de staatsscholen waar waarschijnlijk ook de kinderen van de lezers van deze website naar toe worden gestuurd. Het enige schoolsysteem waar je wel voor jezelf mag denken zijn de democratische scholen. Dus het gros van de mensen willen en kunnen ook niet anders, zij willen dat er voor hen gedacht wordt. De meeste mensen willen ook dat de waarachtige waarheid en vrijheid te moeilijk zou zijn om te (be)leven en zo blijft alles veilig en effectief voor het ego. Het ego -lees- onbewustzijn is zo diep geïnfiltreerd in de mensheid dat het een zware kluif wordt voor diegene die probeert om dit duidelijk te maken. En als het duidelijk wordt gemaakt (know thyself) dan zal ook dat zo gedraaid worden dat het ego weer overleeft, want tsja voor jouw zonden gestorven. De waarheid (Mij) met hoofdletter (die in iedereen huist) is direct ingenomen door het Vaticaan die de bijbel in het jaar 300 jaar heeft geschreven. Als men na 2 jaar leugens over een nooit geïsoleerd virus gelooft wat dacht je dan van 1700 jaar.
Ik wens u ook een nieuwsgierig naar Mij die in u huist 2023!!!
Goede avond mevrouw of meneer ‘wowshares’,
U doet nog al wat uitspraken over hele grote groepen mensen die ik niet voor mijn rekening zou willen nemen: u oordeelt niet alleen, maar veroordeelt !
Dat is natuurlijk uw goed recht !
Ik kan het evenwel niet rijmen met het “Ken Uzelve” dat u ook citeert !
Op basis van dat laatste had ik een milder en een minder naar anderen wijzend betoog verwacht.
Hartelijke groet !
Wat een prachtige aansporing van jouw boeddhistische leraar! Dank voor dit eerbetoon. Helaas heb ik de afgelopen drie jaar gemerkt dat de boeddhistische leraren die ik ken vrij klakkeloos het overheidsverhaal volgen en geenszins nieuwsgierig zijn, (zelf)onderzoek doen, of bereid zijn zich uit te spreken. Ik heb dat als een diepe teleurstelling ervaren, maar kan niet anders dan verder gaan in verheldering (ben zelf boeddhistisch leraar).
Goede avond Wanda,
Ik weet ook niet of mijn boeddhistische leraar wel of niet klakkeloos het overheidsverhaal – ik vermoed dat jij bedoelt over corona – heeft gevolgd. En eigenlijk vind ik dat ook niet-relevant ! Waarom ? Tot welk punt en in welke mate ieder van ons zijn of haar verantwoordelijkheid wil voeren, vormt een persoonlijke afweging waarin uiteenlopende aspecten kunnen zijn betrokken. Vb.: ik ben in de situatie dat ik ben gepensioneerd.
Dat maakt mij vrijer dan iemand die ergens een betrekking heeft bij een werkgever die van zijn medewerkers eist dat zij zich aan de overheidsmaatregelen houden: weigeren om aan de overheidsmaatregelen te voldoen, kan immers resulteren in ontslag
Ik ken ook ondernemers die tegen in de persoonlijke communicatie met mij vertellen tegen de overheidsmaatregelen te zijn, maar dat liever niet in het openbaar etaleren.
Ik ben daarom gestopt om individuen te beoordelen op basis van een aantal gedragingen of kenmerken van de groep waartoe zij behoren en om in plaats daarvan het persoonlijke gesprek op te zoeken. En binnen een dergelijk gesprek is vanzelfsprekend verheldering beslist noodzakelijk, maar dan vanuit een bovenpersoonlijk uitgangspunt !
Hartelijke groet,
Rolf H. van Velthoven
Groningen
Wellicht moet ik me zorgvuldiger uitdrukken in de soort teleurstelling die ik ervaar. Op het moment dat je als boeddhistisch leraar eist dat mensen die jouw centrum binnenstappen minstens drie vaccins moeten hebben laten toedienen, is er geen sprake van een ‘eigen verantwoordelijkheid voeren’ maar wel degelijk (willen) ingrijpen op het recht van lichamelijke integriteit van de ander. In Amerika zijn drie injecties in alle grote zencentra bijvoorbeeld verplicht. Zelfs nu al meer dan 1.5 jaar bekend is dat er vaccinatieschade is. Dat mensen die de rol van leraar vervullen dit niet willen zien, vind ik wel degelijk relevant omdat het veel (potentieel) lijden kan veroorzaken. Ook in Nederland weet ik van uitstoting uit ’n gemeenschap omdat die persoon zich niet wilde laten prikken. Het persoonlijk gesprek dat deze persoon wilde voeren, werd afgekapt. Het argument dat het zou gebeuren omwille van de veiligheid van iedereen (je doet het voor een ander) is een vlieger die evenmin opgaat omdat al in november 2020 bekend was dat de vaccins transmissie niet konden voorkomen.
Overigens is het niet alleen de situatie rondom corona waarin er sprake is van ‘wilful blindness’ in de wereld van het boeddhisme, maar de laatste drie jaar vormen wel een triest dieptepunt.
Goede morgen Wanda,
Dank voor jouw antwoord !
Je hebt gelijk dat het er natuurlijk toe wél doet, dat een persoon die ‘Blijf nieuwgierig” predikt, dit adagium ook in alle facetten van haar/zijn leven (voor)leeft. Ik zou, ook niet bij deze leraar zijn binnen gestapt, wanneer hij daaraan de voorwaarden zou hebben gesteld die jij noemt. Ik spreek over een ontmoeting van ca. 15 jaar geleden ! Maar ook dan geef ik er de voorkeur aan om mij in mijn commentaar te beperken tot de betreffende persoon en weg te blijven van enige vorm van generaliseren.
Dank voor jouw impliciete uitnodiging om op dit punt tot helderheid te komen.
Beste Rolf H. Dank voor je mooie standpunt! Politici…zucht…Ik heb nu net voor de vierde keer het Ministerie van Gezondheid hier in België een email verstuurd met de dringende vraag of ze weten wat er beslist wordt nu, op dit moment, door de WHO. Die is nu achter gesloten deuren de Pandemic Treaty aan het vastleggen zonder inzage en inspraak. Mijn email kwam terug. Ik werd intussen al geblokkeerd!
Goede avond Maria,
Dank voor jouw reactie !
Het lijkt onvermijdelijk, dat, wanneer jij je kritisch betoont, dat je buiten de boot valt.
Wij zullen het met deze reactie moeten uithouden.
En daarbij toch onze stem blijven laten horen !
Want niets meer laten horen, zou impliciete goedkeuring betekenen.
En dat is er wat mij betreft niet bij !
Het artikel eindigt met: “De waarheid zal u vrij maken” (Johannes 8:32). Een prachtige en diep inhoudelijke tekst.
Met alle respect voor de schrijver, wil ik hierbij toch een kleine kanttekening maken. Deze geciteerde woorden duiden op een geheel andere waarheid, een waarheid met een hoofdletter. En de vrijmaking heeft hier ook een heel andere betekenis dan de vrijheid van drang en dwang van de overheid. Het gaat oneindig veel dieper.
De bedoelde Waarheid en Vrijheid zijn eenvoudigweg gezegd niet van deze dialectische wereld.
Dit ter overdenking.
Goede avond Janna,
Hartelijk dank voor jouw reactie !
Ik ben het helemaal eens met jouw opmerking over de onpeilbare diepte van de betekenis van het citaat uit het Evangelie naar Johannes.
Het volgende wil ik jou ter overweging meegeven: elk woord in de Evangeliën is van een onpeilbare diepte. Dat die woorden toch aan ons mensen zijn gericht, betekent voor mij dat zij een groot ontwikkelingspotentieel hebben. D.w.z. dat wij op elk moment in onze ontwikkeling de woorden begrijpen voor zover ons vermogen daartoe tot op dat moment gerijpt is. Ik zie elk woord in het Evangelie dus als een uitnodiging en aansporing tot verdere ontwikkelen in het steeds beter nabij komen van de werkelijke betekenis van de woorden. Het zou toch merkwaardig zijn, wanneer deze woorden ons zijn geschonken en wij alleen pas wanneer wij er geestelijk volledig aan toe zijn, deze woorden zouden mogen bezigen. Het is juist in het hanteren van deze heilige woorden in mijn leven van alledag dat zij voor mij een steeds diepere betekenis krijgen.
Goede avond Janna,
Hartelijk dank voor jouw reactie.
Ik ben het geheel met jouw zienswijze eens !
Maar elk woord in de Evangeliën heeft een zeer groot ontwikkelingspotentieel.
Daarmee bedoel ik dat wij, zondige en strevende mensen, die woorden niet voor niets aangereikt hebben gekregen, nl. om ons er steeds weer aan spiegelend verder door/aan te ontwikkelen.
Dag Rolf,
Dank voor uw integere antwoord!
Alle Evangeliën zijn inderdaad van zeer hoge komaf. Ondanks dat er in concilies aan gesleuteld is door ‘geleerde’ heren, dragen zij nog steeds een blijde boodschap voor ons mee en zijn de teksten van onschatbare waarde voor de goede verstaander. We worden geroepen om ons aan de zuiverheid ervan op te trekken. We worden geroepen tot een ander bestaansniveau dan het ons bekende.
Daarom ben ik van mening dat wij de woorden niet op een horizontaal vlak moeten plaatsen. Dan halen we de woorden naar beneden. We zouden ze hoog moeten houden in hun eigen onpeilbare zuiverheid, ook al omvatten wij de grootsheid van de betekenis nog niet geheel. De zuiverheid ervan doet op zich al iets voor ons. Op zijn minst wekt het verlangen in ons op naar die onkenbare ongereptheid. Dat verlangen is op zich al een groot geschenk!
De teksten worden in zijn algemeenheid helaas veel misbruikt in deze wereld. Er wordt over gedebatteerd…..het betekent dit of dat…… Ik zou willen roepen: blijf af! Draag het stil in je hart om, want op de juiste tijd (en niet eerder) openbaart het zich. En juist deze tijd, waarin we zo op onszelf teruggeworpen worden, vraagt om een weg naar binnen.
Voor alle duidelijkheid wil ik nog zeggen dat ik niet bedoelde dat ú de woorden heeft misbruikt. Die indruk heb ik in het geheel niet. Zelf zou ik ze evenwel niet in dit verband hebben geplaatst. Vandaar dat ik reageerde.
Hartelijke groet van Janna
Goede middag Janna,
Dank voor jouw antwoord !
Voor mij vormt de ontmoeting met de ander, het horizontale vlak, een net zo heilige, sacrale ruimte als mijn innerlijk: zo binnen, zo buiten !
De oproep van Christus, door Johannes opgetekend, zijn voor mij en kunnen ook voor mijn gesprekspartners aanleiding zijn om de gespreksruimte die wij in een gesprek betreden, met zorg behoeden met als pijlers Waarheid en Vrijheid.
Hartelijke groet van Rolf
Dag Rolf,
Alle respect voor hoe jij leeft! Zo volgt ieder zijn eigen hart.
Hartelijke groet van Janna
Wanneer Rutte citeert Abraham Kuyper, is het een teken aan de muur dat het citaat geen correcte weergave van de waarheid is. Rutte gebruikt het als gemakkelijke manier om elke aansprakelijkheid voor criminaliteit en corruptie van zich af te werpen. Het lijkt me dus vrij duidelijk dat het citaat erg gemakkelijk is, en mogelijk schadelijk voor de bevolking.
De staat wordt onder druk van geweld gefinaniceerd door de bevolking om de lange adem te hebben ‘en de bevolking met geweld uit elkaar te spelen. Gebruikt daarvoor handig alle oude en nieuwe media. En dan is het de schuld van de individuele burgers als de staat – met fysiek en non-fysiek geweld – succesvol een autoritaire technocratie creeert?
Dat lijkt me niet correct, het citaat van Kuyper mag wat mij betreft afgevoerd worden, of beter: voorzien van wat extra context.
Allereerst, mijn hartelijke dank voor jouw reactie.
Mijn overweging om hem over te nemen en in mijn bijdrage te gebruiken is, dat de uitspraak door Abraham Kuyper gedaan, door wie ook geciteerd, glashelder is, nl. dat elke individuele burger op de allereerste plaats verantwoordelijk is en blijft voor het gezond functioneren van de democratie in zijn of haar land. Het is daarom ook primair aan de burger om aan politici paal en perk te stellen.
Goede avond beste reageerder,
Dank voor jouw reactie !
Naar mijn mening behoudt een citaat, door wie ook aangehaald, de betekenis die het heeft. Voor mijn gevoel daagde Rutte ons, burgers uit om in actie te komen.
En daarin ben ik het met hem en met Abraham Kuyper eens: het is aan ieder van ons om de kwaliteit van onze democratie te bewaken en correcties aan te brengen, wanneer de omstandigheden/het misbruik ervan dat nodig maken.