Spinoza her-denken

Vanaf mijn vroege jeugd draag ik een geloof bij me. Een geloof dat nergens onderdak vond. Niet bij mijn ouders, niet bij andere familieleden, niet op school, niet tijdens mijn studie en ook niet midden jaren ’80 van de vorige eeuw, toen ik veel las in een poging geestelijke grond onder mijn voeten te krijgen.

Van dit dakloze geloof leg ik getuigenis af in ‘Bij mijn weten’, een boekje dat onlangs uitkwam (pdf en epub). Kern ervan is de gedachte dat we niet los staan van God, maar daar deel van uitmaken. Dat we één zijn IN God.
Dat mag je een mystieke gedachte noemen. Je komt haar tegen bij individuele mystici, maar niet als uitgangspunt van een enigszins omvangrijke geestelijke stroming, althans – voor zover ik weet – niet hier, bij ons, in de westerse wereld. Sterker nog, deze gedachte is door kerkelijke autoriteiten al eeuwenlang en vaak te vuur en te zwaard als ketters bestreden.

Toen ‘Bij mijn weten’ gereed was, voelde ik een sterke behoefte om deze visie verder te onderbouwen met studie, reflectie en gesprek. En zo kwam ik, weliswaar langs een omweg, op het spoor van Benedictus (Baruch) de Spinoza, befaamd filosoof en theoloog uit de 17de eeuw (1632-1677).

Blijdschap

Eerst iets over die omweg. Ik vroeg mij af wanneer het idee van het afgescheiden zijn van God, waarvan de gehele bijbel is doortrokken en die tot uiting komt in termen als de Vader en het hoofdlettergebruik in Hij/Hem, zijn aanvang kreeg. Waar in de oude geschiedenis is het paradijs van onze eenheid in God verlaten en wie of wat was de slang die dit drama op zijn geweten heeft?

Ik las er verschillende boeken over. Dat van Milan Ryzl, Graven naar God, sprong er voor mij uit. Daarin vond ik overigens niet het antwoord dat ik zocht (ergens anders tot nu toe trouwens ook niet), maar wel een paragraaf over leven en werk van Baruch de Spinoza.

Daarin las ik tot mijn grote blijdschap dat ook Spinoza ervan uitgaat dat wij niet gescheiden zijn van God (in de vorm van een Vader die hoog boven ons uittorent), maar een-zijn-in-God.

Aanloop

Na deze ontdekking maakte ik eerst een omtrekkende beweging en las ik, bij wijze van aanloop, secundaire literatuur over Spinoza.
Als eerste van schrijver Theun de Vries het biografische werk Spinoza, beeldenstormer en wereldbouwer. Het is fascinerend om daarin te zien hoe sterk de communist De Vries onder de indruk is van de joods-mystieke Spinoza.

Daarna stond Spinoza en de crisis van de westerse cultuur van hervormd predikant en cultuurfilosoof Frank de Graaff op mijn programma. Ik vond dit boek in een antiquariaat in Deventer, genaamd Das Gute ist immer da!. Wat een prachtige naam voor een boekenpaleis! Meer nog: Das Gute war tatsächlich da. De Graaffs Spinoza bleek een uitstekend boek te zijn, ondanks de wat kanselachtige schrijfstijl hier en daar, maar door de leerzame inhoud vergeef je dat de auteur al snel.

Daarna onder andere nog een tweede De Vries: zijn filmscript De Gezegende, Het leven van Spinoza in honderdzeven scenes. Bedoeld voor een film van Joris Ivens, maar die is er nooit gekomen.

Verder fragmenten uit een boek van Adriaan Koerbagh, metgezel en leerling van Spinoza, die om de inhoud ervan veroordeeld werd tot een langdurige gevangenisstraf en al vrij snel na zijn opsluiting overleed. Dit is een curieus boek in meerdere opzichten. Het is bijna 350 jaar ‘onder de radar’ geweest. De inquisitie liet de hele gedrukte oplage verbranden, behalve twee exemplaren die nodig waren voor het proces. In 2014 kwam het boek voor het eerst uit.
Ook las ik verhelderende artikelen op de website despinoza.nl, een fraai blog boordevol recensies, verslagen en signaleringen. En tot slot een themanummer van het tijdschrift Spinoza, ditmaal gewijd aan Spinoza zelf, dat een mooi overzicht biedt (pdf).

Vier vragen

Mijn vragen op de achtergrond bij dit lezen waren:
* zijn deze 17de-eeuwse theologische gedachten bruikbaar als bouwstenen voor de geestelijke fundering voor een toekomstige samenleving?
* welke filosofen, theologen, schrijvers en dichters zijn er nog meer (vooral) in ons taalgebied die van dit een-zijn in God uitgaan?
* hoe is het gedachtegoed van Spinoza in de eeuwen die na hem kwamen ingedaald in onze cultuur?
* en tot slot de vraag waarmee dit artikel opent: waarom is er in ons taalgebied geen brede werkelijk monistische (dus niet dualistische) geestelijke stroming of volksbeweging ontstaan (naast dualistisch christendom, humanisme, sociaaldemocratie, liberalisme en communisme)?

Prachtig

En toen dook ik in de Ethica zelf.
Ik las tot nu toe het eerste deel en fragmenten van de overige vier delen.
Liggen hier aanknopingspunten voor antwoorden op mijn vragen, zo vroeg ik mij af.

Deel 1 is prachtig. Het valt met de deur in huis: De titel alleen al: “Over God.” Precies, dat is waar alles mee moet beginnen en Spinoza doet dit met een strikt, volgens de logica opgebouwd godsbewijs. En zo komt hij tot een godsbeeld dat fundamenteel afwijkt van het toen gangbare. In zijn tijd was dat gevaarlijk. Dit godsbeeld wordt kernachtig geformuleerd in de befaamde Stelling 15 van zijn Ethica: “Al wat is, is in God en niets is zonder God bestaanbaar noch denkbaar.”

Spinoza noemt in dit werk geen enkel christelijk dogma. Geen drie-eenheid, geen Vader en Zoon en al helemaal geen bijbel als het woord van God. Heerlijk. Maar destijds bloedlink. Hij koos er daarom voor het boek tijdens zijn leven niet uit te laten komen. De publicatie vond pas na zijn overlijden plaats en het boek werd prompt verboden.

Substantie

God is geen persoon bij Spinoza, ook zo’n verademing. God wordt door de gebruikelijke personificatie immers de Ander, een wezen buiten ons en bovendien, door de ‘vermenselijking’, ook nog astronomisch veel ‘kleiner’ dan in werkelijkheid. Spinoza ziet God daarentegen als ‘substantie’, als een ‘wezen’ dat alles omvat en dat een oneindig aantal wezenskenmerken heeft, die hij ‘attributen’ noemt. In zijn werk noemt hij er daar twee van: denken en uitgebreidheid.

Daarin klinkt duidelijk de geest van zijn tijd door. De grote nadruk op de ratio en op wetenschappelijk denken en onderzoeken. Denk aan Descartes’ beroemde cogito ergo sum, ik denk dus ik ben. Maar God denkt ook, zegt Spinoza. Hij ziet God als een denkend wezen. Dit impliceert dat we in het denken God kunnen ontmoeten. Spinoza noemt dit de verstandelijke liefde tot God (amor dei intellectualis).

Een mooiere aansporing tot waarachtige wetenschap kun je je niet wensen, vind ik. Hier raken we een peilloos belangrijke punt. In het vrije denken namelijk denken we mee IN God. Dat is een intieme, sacrale activiteit.

Immanentie

Stelling 18 is al even mooi: “God is de immanente, niet echter een buitenstaande oorzaak van alle dingen.” (*) We kunnen God dientengevolge herkennen in alle dingen. Niet als een zogenaamde ‘godsvonk’, of een deeltje van God, zoals in veel New Age literatuur, want met zo’n beeld verzeil je weer in dualisme. Immers, als alleen een vonk in ons goddelijk is, wat is dan de rest van ons? Niet goddelijk?
Neen, de immanentie van God is een veel groter fenomeen dan zo’n spiritueel lichtpuntje. Spinoza wijst hier op een mysterie. In het Latijn, dus in Spinoza’s eigen woorden staat er dit: Deus est omnium rerum causa immanens, non vero transiens.

Dit omschrijft het feit dat wij volledig mee-acteren IN God. Mede-scheppers zijn. Wij behoren van A tot Z tot God. Evenals alles en iedereen om ons heen.
Spinoza zegt dan ook herhaaldelijk in de Ethica “dat alle dingen op God betrokken moeten worden” (omdat ze dat zijn) en dat ze (dus) moeten worden bezien in het licht van de eeuwigheid.

Voor mij was het een grote ontdekking dat deze denkbeelden al in de 17de eeuw ontwikkeld zijn en nog wel in ons eigen land! Hoe kan het dat ik hier nog niet eerder tegenaan ben gelopen? Zou het soms zo zijn dat deze gedachten nog altijd worden gemarginaliseerd binnen de westerse cultuur? Zijn ze nog altijd ‘gevaarlijk’ voor het christelijke volksdeel, omdat ze op gespannen voet staan met het godsbeeld in de bijbel? Of, vanuit de andere, atheïstisch-wetenschappelijke kant bekeken, gevaarlijk, omdat ze zo overduidelijk tegenover het gangbare atheïstisme staan? Omdat ze theïstisch zijn?

Interne oorzaken

De vraag die bij het lezen van de Ethica bij mij opkwam is waarom Spinoza slechts twee attributen noemt. Als hun aantal oneindig is, zoals hij onder meer in Stelling 11 (**) zegt, dan moeten er toch meer attributen aanwijsbaar zijn? Dit is heel belangrijk, want zij kleuren het godsbeeld.

Ik vind de God van Spinoza uitermate sympathiek, maar eerlijk gezegd ook wat aan de koele kant. Ik mis bij hem het hart van God. En ik ben maar zo brutaal om voor te stellen aan zijn bouwwerk twee attributen toe te voegen: muziek en liefde. Ofwel de voelende, of van mijn part de zingende liefde voor God.

Hier kan een interne oorzaak liggen, waarom de filosofie van Spinoza het hart van de massa niet veroverd heeft. Zij spreekt immers vooral het intellect aan en het hart voor zover het aan kennis is verslingerd. Wat ontbreekt zijn schoonheid, ritueel, passie, mysterie, ontzag en verlangen.
Dit is Narziss. Ik mis Goldmund (***).

Miskenning

Externe oorzaken van het feit dat Spinoza’s filosofie geen grotere vlucht heeft genomen zijn er eveneens. Ik las ergens dat het marxisme met zijn kritiek op het idealisme, het kind Spinoza met het badwater van het dogmatisch christendom heeft weggegooid. Dat is zeker juist. Je ziet het bijvoorbeeld bij Theun de Vries. Deze auteur gaat vooral en enthousiast in op de filosofie en politieke visie van Spinoza, en dan met name op diens vrijheidsdrang en staatsleer, maar de theologie komt er bij De Vries nogal bekaaid vanaf.

Een belangrijker ‘uitwendige oorzaak’ is misschien nog wel de verkettering die Spinoza ten deel viel (en valt) van de zijde van het officiële, gevestigde christendom. Het begon er al mee dat hij uit de joodse gemeenschap en uit Amsterdam werd verbannen en zijn werken niet kon publiceren, anders dan op straffe van vervolging. Na zijn dood volgde, zoals gezegd een verbod van de publicatie van de Ethica. Uiteindelijk bleek dit niet houdbaar, maar vervolgens werd hij als ‘atheïst’ weggezet. Uiteraard, omdat hij tal van traditionele geloofsartikelen impliciet als onwaar en onwetenschappelijk kwalificeerde. Zijn leerling Adriaan Koerbagh (1633-1669) deed dit expliciet en bovendien ook nog in het Nederlands en niet in het Latijn, een vrijmoedigheid die hij met marteling, dwangarbeid en een voortijdige dood moest bekopen. (****)

Twee zielen

In Spinoza’s zeventiende eeuw werden de teugels van het neerdrukkende feodalisme en dogmatische katholicisme gevierd en kon de economie in de steden zich razendsnel ontwikkelen dankzij wetenschap, handel en koloniale uitbuiting. Het waren gouden tijden voor de bovenlaag van de samenleving. Maar ondanks deze toegenomen vrijheid was er ook nog altijd stevige spirituele repressie.

Theun de Vries wijst in zijn bovengenoemde boek over Spinoza op deze diametraal tegengestelde tendenzen in de Nederlandse cultuur: vrijheidszin, kunst en wetenschap aan de ene kant en autocratie, repressie en dogma aan de andere kant. Nu eens heeft de libertaire stroming de overhand, zoals in de tijd van de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën, dan weer de autocratische, denk aan het verstikkende klimaat tijdens de recente coronacrisis. Meestal is er sprake van een moeizaam compromis tussen beide krachtenvelden. Er huizen al eeuwen twee zielen in Neerlands borst….
De Ethica ontstond in een periode waarin vrijheid en repressie elkaar in evenwicht hielden.

Rethinking

De Ethica gaat niet alleen over God. Na deel 1 komt er nog een heleboel meer, waaronder antropologie, psychologie, ethiek en staatkunde. Dit is allemaal vruchtbare grond, die omgespit kan worden om te onderzoeken wat daarvan mee kan naar de toekomst en wat er daarvoor aangevuld of aangepast moet worden.
Ik heb nog geen idee hoeveel wetenschappers, filosofen, schrijvers en andere denkers zich met dergelijke her-denkingsvragen bezighouden.

Van éen persoon weet ik inmiddels dat deze zich frontaal op deze thema’s heeft gestort en wel (hoe kan het ook anders in dit gezelschap) terwijl hij gevangen zat.
Ik doel op de Italiaan Antonio Negri (1933-2023). Hij was behalve wetenschapper ook linksradicaal activist. Negrij werd beschuldigd van moord en van een poging de regering omver te werpen. Langdurige opsluiting was het gevolg. Daaraan danken we zijn The Savage Anomaly, the power of Spinoza’s metaphysics and politics (1991). Ik heb dit werk op mijn leeslijst gezet.
Negri leverde ook bijdragen aan een ander belangrijk evaluatie-project, namelijk het tijdschrift Rethinking marxism. Weer zo’n richtinggevende ontdekking tijdens dit leesavontuur.

Ik heb zo’n vermoeden dat er mooie dingen kunnen ontstaan als rethinking Spinoza en rethinking marxisme elkaar ontmoeten. Misschien levert dit dan na bijna vier eeuwen een nieuw en inspirerend ‘geloof’ op dat grote delen van de bevolking aanspreekt.
Misschien eindigt zo mijn dakloosheid.
Maar waarschijnlijk is het realistischer om ervan uit te gaan dat dit nog wel een paar generaties zal duren. Immers, zoals Milan Ryzl dat in ‘Graven naar God’) stelt: “Een geloof ontwikkelt zich maar zeer traag. In sommige opzichten leven heel wat mensen nu nog in de middeleeuwen en zelfs in de oudheid.”

Noten

(*) In de vertaling van Nico van Suchtelen, die ik las, is het woord ‘immanens’ vertaald als inwonende, wat mij niet juist lijkt, omdat dit woord verkeerde associaties oproept. In de vertaling van Dionijs Burger blijft het Latijnse woord staan en dat kan ook prima, omdat het tevens een Nederlands woord is. Immanente vind ik een breder, minder beperkend woord dan inwonende.

(**) “Stelling 11: God, of de substantie, bestaande uit een oneindig aantal attributen, van welke elk een eeuwig en oneindig wezen uitdrukt, bestaat noodwendig.”

(***) Hermann Hesse, Narziss en Goldmund

(****) Koerbaghs boek Een licht dat schijnt op duistere plaatsen verscheen in 2014 voor het eerst.

Naschrift

Dit artikel is het eerste in een serie van zes die ik dit jaar wil publiceren. Het zijn pogingen om – in aansluiting op verworvenheden uit het verleden – fundamentele kenmerken van een toekomstige samenleving te overdenken.
Dit eerste artikel heeft betrekking op de geestelijke fundering van zo’n toekomstige samenleving.

Tekening op Homepage: GDJ

 

Wil je een seintje per e-mail ontvangen bij iedere nieuwe posting op TransitieWeb?
Klik dan hier

Wil je afmelden van e-mail notificaties?
Gebruik daarvoor de link Beheer onderin de notificatie-mail die je ontvangt.
Zie het voorbeeld hieronder.

N.B. Als je de melding krijgt dat je abonnement niet is gevonden, negeer deze dan, want we hebben geconstateerd dat wie die melding krijgt toch is uitgeschreven.

Kom je er niet uit?
Je kunt ook afmelden door ons een e-mail te sturen met unsubscribe of afmelden in de berichtregel.

Wil je jouw reactie plaatsen bij dit artikel?

Ga dan met je cursor helemaal naar de bodem van deze pagina. Daar vind je een invulscherm. Je kunt daar je reactie intypen of inplakken. Het kan soms geruime tijd duren voordat je reactie zichtbaar is. Dit komt, omdat er eerst moderatie plaatsvindt.

Als je reageert kun je aangeven dat je een seintje wilt bij nieuwe reacties en/of bij nieuwe berichten.

Wil je dit artikel delen met anderen?
Maak dan bij voorkeur gebruik van e-mail. Zo is de kans een stuk kleiner dat je bericht gecensureerd wordt.

 

Dit vind je misschien ook leuk...

12 reacties

  1. Grietje schreef:

    Fred, bedankt voor je Spinoza her-denken.
    De afgelopen jaren hebben bij veel mensen een schok teweeg gebracht in hun visie op de wereld. Onze grote filosoof Johan Cruijff verwoordde het als volgt: “Je gaat het pas zien, als je het door hebt” en Carl Gustav Jung zei: “Wie naar buiten kijkt, droomt. Wie naar binnen kijkt wordt wakker.” Nou ja…
    Deze schok heeft gemaakt dat er bij een steeds groter groeiende groep mensen, jong en oud, een bewustzijnsbeweging op gang is gekomen.
    En dat bewustzijn overstijgt ons brein. Er is veel meer dan kennis alleen.
    Ik heb veel gelezen en heb overal wat van meegepikt op het gevaar af soms verstrikt te raken in andermans theorieën. Als je zoekt, gebeurt dat, hè.
    Volgens mij niks mis mee. Troostrijk en hoopvol is deze bewustzijnsbeweging!
    Ik kijk uit naar je volgende deel.
    Hartelijke groet,
    Grietje

  2. Edith schreef:

    Dag Fred, heb je er al eens over gedacht het eerste boek van Jaap Hiddinga te lezen, ‘Visioenen vanuit de Bron’ waarin God wordt beschreven als Alles Wat Is? Zijn andere boeken zijn ook zeer de moeite waard trouwens en geven uitstekende informatie. Zijn laatste boek boeit jou misschien ook met de wetenschappelijke kant van de grote transitie waarin we zitten (‘Wereld in beweging, de zichtbare processen van de transformatie’). Verder denk ik aan ‘The Field’ van Lynne McTaggart als ik jouw Spinoza tekst lees, waarbij het commentaar staat: “McTaggart presents the hard evidence for what spiritual masters have been telling us for centuries” Beide zijn standaard werken, daarmee bedoel ik: langdurig van waarde. Hartelijke groet, Edith

  3. Gabrielle van Blijswijk schreef:

    Heel interessant wat je schrijft! Ik vermoed dat je in het gedachtegoed van Rudolf Steiner de ultieme mens- en Godsvisie zou vinden. Een hele kluif om aan diens werk te beginnen, maar volgens mij een laatste etappe naar een omvattender waarheid dan Spinoza geeft.

    • Fred Teunissen schreef:

      Hallo Gabrielle, dank voor je reactie.
      Ik sta sympathiek tegenover de antroposofie, heb me daar ook redelijk grondig in verdiept, maar….
      lees mijn boekje op de pagina’s 43 en 44 over wat ik de tragiek van deze beweging noem.
      Mijn conclusie: “deze beweging is nog teveel gehecht aan het traditionele christelijke wereldbeeld.”

      • Gabrielle van Blijswijk schreef:

        Ik ben het zeer oneens met hetgeen je daar schrijft. Dat kan ik niet in een paar zinnen goed toelichten, maar de sociale driegeledingsgedachte is – zoals de antroposofie in z’n totaliteit – volledig gebaseerd op een geestelijke grondslag. En wat betreft het Christendom: de visie van Rudolf Steiner is mijns inziens uniek (twee Jezuskinderen bijvoorbeeld) maar de tijd is er nog steeds niet rijp voor.
        Maar goed, zo zie ik het, na een halve studie filosofie en tientallen jaren studie antroposofie…
        Verder heb ik veel waardering voor je werk!

        • Fred Teunissen schreef:

          Ik heb er ook aardig wat van bestudeerd Gabrielle. Steiner, von Halle, Tomberg.
          Ik kan het fout zien. Maar vraag je eens af: waarom is de antroposofie nooit een werkelijk brede volksbeweging geworden? Omdat de tijd niet rijp is? Of omdat de tijd om meer vraagt dan de traditie (hoe enorm waardevol ook) biedt?
          Met andere woorden: we moeten verder. Dat is waar ik met mijn artikel naar wijs.

          • Gabrielle van Blijswijk schreef:

            Judith von Halle zit naar mijn mening op een compleet verkeerd spoor, van Tomberg weet ik niets. Zou het zo kunnen zijn dat we nu in een soort 3e wereldoorlog zitten omdat de mensheid nog steeds niet wakker is geworden voor de geestelijke wereld? Dat lijkt nu wel gaande te zijn, dat wakker-worden – de leugen van het materialisme lijkt nu door velen doorgeprikt te worden – de weg naar de antroposofie komt daarmee dichterbij.
            Verder is Rudolf Steiner in mijn ogen een vernieuwer die zijn tijd heel ver vooruit was, en dus het tegenovergestelde van een traditionalist – dit onderbouwen zou goed mogelijk zijn maar zou hier te ver leiden. Maar goed, zo zie ik het…

  4. Een prachtig begin van nieuws in 2025, Fred!
    Hartelijk dank om je ontdekkingstocht over Spinoza en zijn werk hier te delen.
    Rond 1980 heeft Siegfried Hessing mij aandacht gegeven voor Spinoza, waar ik toen alleen van wist dat er een Spinoza Lyceum was, met zijn standbeeld op het plein.
    Ook ik heb direct het prachtige Beeldenstormer boek van Theun de Vries gelezen en vond het onbegrijpelijk dat Spinoza’s gedachtegoed zo weinig aandacht kreeg.
    In middels begrijp ik daar meer van.
    De ban die de Staten van Holland ook over hem uitriepen is pas opgeheven toen Thorbecke de grond wet veranderde en alle bannen uit het verleden vervielen…
    Hoewel sterrenkijkers (Huygens) en microscopen (Leeuwenhoek) in de tijd van lenzenslijper Spinoza opeens uitzonderlijke ontdekkingen deden, kon hij niet worden genoemd.
    In twee blauwe boven-lijnen van het Amsterdamse buurtkrantje De Binnenkrant, het laatste #108, winter 2024, geef ik aandacht aan Spinoza: Op de voorpagina
    ”Hoe is je stemming? Voel even, want zij vormt wat je aan werkelikheid toestaat in je leven. Siegfried Hessing in Speculum Spinozanum”
    en op pagina 13
    ”Het inzicht van Spinoza ‘Deus sive Natura’ (God of Natuur) wacht nog steeds om begrepen te worden door wetenschappers, politici en geestelijken.”
    oudestadt.nl/wp-co…ant108.pdf
    Ik heb in 1982 twee spandoeken gemaakt om geen betonnen hart te laten storten op de Waterlooplein buurt waar Spinoza werd geboren. Een daarvan was met het portret van Spinoza dat op het biljet van duizend gulden stond van ontwerper Ootje Oxenaar, met de tekst: Duizend Keer Liever Groen – voor een groene ontmoetingsplaats voor alle leeftijden.

  5. Margie schreef:

    Het raadsel Spinoza ~ Irvin D Yalom
    Heb het net uit!

  6. Helga Verhoeven schreef:

    Beste Fred,

    Vanaf mijn vroege jeugd (1960) deel ik ‘jouw/ons’ Gods besef. Het is er altijd geweest, eerst zonder woorden, later herkend in de woorden van iemand anders. Ik heb niet jouw literaire vermogen om te schrijven, maar ik deel het volkomen. Wij zijn één met/in God (of iemand het er nu mee eens is of niet ;-)). Wij kunnen deze eenheid niet eens verbreken, maar het (volledig onbewuste) schuldgevoel dat we dit wel gedaan hebben zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het lijden. Deze gedachte/overdenking is ook terug te vinden in ‘a course of miracles’. Wat een troostrijke gedachte dat dit besef eens weer gedeeld en geleefd wordt door de mensheid. Tot die tijd: weet je verbonden, verbinding is volgens mij een sleutelwoord.

    Dankbaar voor je woorden,
    Helga Verhoeven

    • Fred Teunissen schreef:

      Hallo Helga, dank voor je reactie. Mooi hoe je schrijft dat we deze eenheid niet kunnen verbreken, ook al zouden we dat willen. Ik ben het met je eens dat de wereld er heel anders uit gaat zien als dit besef doorbreekt.

We stellen je reactie op prijs. Je kunt hem hieronder plaatsen. Probeer zo kort en bondig mogelijk te zijn. Als je echt wat meer woorden nodig hebt, dan is 300 woorden het maximum. Alle reacties worden gemodereerd. Het kan daarom even duren voordat je reactie zichtbaar is. Wil je een link opnemen in je reactie, vergeet dan niet er https:// voor te zetten.